Met de nieuwe VNVF Verkeersbordenprijsindex 2021-1 hebben we al een correctie uitgevoerd op de stijgende prijzen. Maar nu al blijkt dat de prijsstijging aanhoudt en volgens de berichten is het einde nog niet in zicht.

Grondstofprijzen bepalen bij verkeersborden ca. 35% van de kosten en bij stalen palen en masten ruim 80%. Zouden we de verkeersbordenprijsindex nu publiceren, dan zou deze al 3,5% hoger staan ten opzichte van december 2020. Ook de staalprijzen zijn de laatste maanden fors gestegen. Beperkte beschikbaarheid en stijgende vraag zijn daarvan de oorzaken. Door schaarste op de markt is de prijsstijging nu al meer dan 20% en het einde is nog niet in zicht.

Vraagenaanbod.nl vermeld dat de kunststofprijzen en de metaalprijzen  onlangs naar steeds grotere hoogtes klommen. Ook de ABNAMRO Insights rapporteerde onlangs nog over de stijgende metaalprijzen.

Sinds medio 2020 is de staalprijs voor warmgewalste coils op de spotmarkt zo’n 60% gestegen en het lijkt dat er meer verhogingen in het verschiet liggen. Hoe reëel is het dat staal zoveel duurder is geworden?

Vraagenaanbod.nl stelt de meeste belangrijke feiten en oorzaken in willekeurige volgorde op een rijtje:

  1. De vraag uit de automobielsector is sinds het derde kwartaal van 2020 veel meer hersteld dan voorzien;
  2. De investeringen die de Chinese overheid gedaan heeft in openbare voorzieningen als infrastructuur hebben de binnenlandse vraag enorm gestimuleerd;
  3. Als gevolg van de toegenomen staalbehoefte in China vloog ook de prijs van ijzererts omhoog, die deze week zelfs boven de 170 dollar per ton lag;
  4. De omschakeling van ruwstaalproductie op basis van ijzererts naar schroot joeg de schrootprijzen naar duizelingwekkende hoogtes. In Turkije zelfs boven de 300 euro per ton;
  5. De lage staalprijzen binnen de Europese Unie in combinatie met de importbeperkende maatregelen (Safeguard), die de Europese Commissie geïmplementeerd heeft leidden in 2020 tot een daling van de totale hoeveelheid ingevoerd staal. Europese afnemers kochten daardoor méér bij de Europese fabrieken;
  6. Meerdere Europese staalproducenten hebben als gevolg van de, vanwege het coronavirus ingezakte, vraag in de loop van 2020 diverse productie-eenheden, zoals hoogovens en walslijnen, tijdelijk of enkele zelfs definitief stilgelegd.

Piek bereikt?

Hoe lang zal de prijsstijging nog doorgaan?

Er zijn diverse wereldwijde ontwikkelingen die effect kunnen hebben op de staalprijzen. Zo zijn grondstofmaterialen als ijzererts en schroot onwaarschijnlijk duur geworden o.a. vanwege eerdergenoemde oorzaken. Vraag en aanbod van staal is totaal in disbalans geraakt en dus willen Europese fabrieken natuurlijk profiteren van de ontstane schaarste op de markt. Maar staal moet wel betaalbaar blijven, want anders kunnen de verbruikers hun producten niet meer afzetten, waardoor de vraag naar staal zal afnemen. Dus de vraag hoe ver de EU-metaalfabrieken willen gaan is gerechtvaardigd.

Een vergelijkbaar verhaal geldt voor aluminium. Door een stijgende vraag en beperkte beschikbaarheid is de verwachting dat ook het einde van de prijsstijgingen van aluminium nog niet in zicht is.